Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Lekturę zacznij od tekstu Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat. Oto kilka pomysłów na wprowadzenie słów związanych z pogodą.
Zakres tematyczny: pogoda
Proponowane słownictwo:
It’s hot.
It’s warm.
It’s cold.
It’s sunny.
It’s raining.
It’s snowing.
It’s cloudy.
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
Let’s look outside.
The sun’s shining.
It’s foggy.
It’s stormy.
It’s frosty.
It’s cool.
It’s pouring down.
hurricane, lightning, ice, sky, cloudless,
spring, summer, autumn, winter
Proponowane pomoce:
Z maluchem najlepiej rozmawiać o rzeczach, które widzi lub doświadcza. W związku z tym na początku rozmawiajcie tylko o pogodzie, którą możemy obserwować za oknem lub doświadczać podczas spaceru. Pięcio czy sześciolatek będzie gotowy opisywać zjawiska pogodowe, które widzi na obrazkach lub które są tłem jego ulubionych bajek.
Piosenki:
- How’s the weather? (słuchaj)
Rymowanki:
It’s raining, it’s pouring.
The old man is snoring.
He bumped his head and went to bed
And he couldn’t get up in the morning.
Rain, rain go away
Come again another day.
Rain, rain go away
Little Johnny wants to play. (Johnny zamień na imię Twojego dziecka).
Zabawy:
- Każdego dnia w jednym, dwóch zdaniach opisujcie pogodę. Zachęć dziecko, aby wyjrzało przez okno i opowiadaj, jaka jest pogoda. Kiedy dziecko już pozna niektóre zwroty, zadawaj pytanie: How’s the weather? Jeżeli dziecko nie odpowiada, Ty przejmij inicjatywę i opisz pogodę. Zachęć malucha do powtórzenia jednego czy dwóch zdań.
- Z papieru kolorowego wytnijcie słońce, śnieżynkę, kroplę deszczu, chmurę, letni kapelusz i zimowy szalik. Następnie na zmianę zadawajcie pytania, wskazując na dowolną ilustrację:– How’s the weather?– It’s sunny. (słońce) / It’s hot (słońce) / It’s snowing. (śnieżynka) / It’s cold (śnieżynka) / It’s rainy. (kropla) / It’s windy (chmura) / It’s warm. (letni kapelusz) / It’s cold. (zimowy szalik)Możecie potem pytać o kolory waszych obrazków wyciętych z papieru: What colour is it? / What colour is the scarf? (wskazując na szalik).
- Pobawcie się w zapowiadanie pogody. Potrzebujecie obrazków (jak wyżej) oraz globusa lub mapy. Na zmianę nakładajcie ilustracje związane z pogodą na mapę. Osoba, która przykłada ilustrację zadaje pytanie o pogodę, a druga odpowiada.
- Raz przygotowane obrazki możecie wykorzystać do wielu zabaw. Sprawdźcie tutaj: Pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi.
- Przygotuj kolorowanki, w których można określić pogodę lub porę roku; na przykład bałwanka czy dzieci na plaży. Kiedy dziecko koloruje, pytaj o pogodę. Zachęcaj do odpowiedzi, podpowiadaj, lub – ewentualnie – sama odpowiadaj.
- Posłuchajcie piosenki: How’s the weather?
- Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę o pogodzie The sun comes up! Nie zapomnijcie o pokazywaniu.
- Kiedy pada deszcz, nauczcie się rymowanki: Raining, raining, go away…
- Przez miesiąc prowadźcie obserwację pogody. Potrzebny Wam specjalny kalendarz: możesz go wydrukować na kartce A3 (na przykład z tej strony) lub przygotować samemu. Każdego dnia (o tej samej porze) sprawdzajcie jaka jest pogoda. Niech dziecko „zapisze” tą informację za pomocą ilustracji na kalendarzu. Porozmawiajcie chwilę o pogodzie po angielsku.
Przykładowe mini dialogi:
-How’s the weather?
-It’s sunny!
-How’s the weather?
-It’s cold.
-What’s the weather like?
-It’s hot.
-What’s the weather like?
-It’s rainy.
Zabawy z pacynką:
Wariant I – chcemy nauczyć dziecka jakiegoś zjawiska pogodowego po raz pierwszy:
Hello! Nice to meet you again. Let’s go! – pacynka zachęca dziecko, żeby podeszło z nią do oka – Look outside! How’s the weather? – oczekujemy chwilę. Być może dziecko odpowie nam po polsku lub nie powie nic. – It’s sunny! Please repeat – uśmiechamy się – It’s sunny! – powtarzamy jeszcze raz – It’ s sunny. The sun’s shining. It’s hot – Jeżeli dziecko nie chce, nie musi powtarzać. Najważniejsze, żeby osłuchało się z nowymi słowami. Następnie zmieniamy temat – Oh, Let’s play together…
Wariant II – dziecko już zna słowa:
Hello! Nice to meet you again. Let’s go! – pacynka zachęca dziecko, żeby podeszło z nią do oka – Look outside! What’s the weather like today? – oczekujemy chwilę na odpowiedź dziecka – Look! What’s the weather like? – powtarzamy. Jeżeli dziecko odpowie, chwalimy je – Oh! You’re right! – Jeśli dziecko nie odpowie, delikatnie podpowiadamy – It’s su… It’s su… – Następnie możemy zadać kolejne pytania, w zależności od pogody: Is it cloudy? – i oczekujemy na odpowiedź dziecka – Yes, it is / No, it isn’t.
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów. Cierpliwie pomagaj mu i nie pozwól, aby się zniechęciło. W waszych zmaganiach z językiem angielskim to dobra zabawa i kontakt z pociechą są najważniejsze!
Czytaj także:
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego
Permalink
O Cudownie <3