Podpowiem Wam, jak zacząć fantastyczną przygodę z językiem angielskim. Twój uczeń jest mały, ale bardzo mądry i inteligentny. Pozwól mu poznać cząstkę języka obcego. Pamiętaj, że wszystko, co robicie, musi być okraszone nutą dobrej zabawy.
Co musisz wiedzieć, żeby nie zaszkodzić:
Bazuj na rzeczach i zjawiskach z najbliższego świata dziecka. Maluch nie rozumie pojęć abstrakcyjnych. Postaw na naturalność i codzienność. Co to znaczy? Inspiracji poszukaj w pokoju malucha, do nauki wykorzystaj ulubione książeczki i zabawki.
Wykorzystuj jednoznaczne ilustracje. A jeśli możesz – korzystaj z przedmiotów z otoczenia malucha. Dziecko chętniej się uczy, jeśli czuje się bezpiecznie, a jego miś, jego spodenki czy znajomy gadżet kuchenny ułatwią nam – niełatwe przecież – zadanie.
Bądź nastawiona na komunikację oraz działanie. Pamiętaj, że dziecko to istota emocjonalna, potrzebująca ruchu i nowych wyzwań intelektualnych – dostosowanych do jego poziomu rozwoju. Tak dobieraj zadania, aby dziecko mogło odnieść sukces – inaczej szybko się zniechęci i zrobisz więcej złego niż dobrego. 1
Angielski przez angielski
Wszystkie Twoje starania mają tak naprawdę na celu oswojenie z językiem angielskim oraz wykształcenie umiejętności komunikowania się w tym języku. Na wszystkie gramatyczne i inne zagwozdki przyjdzie jeszcze czas. Bardzo trudno jest komunikować się w języku obcym na początku nauczania. Spróbuj konsekwentnie stosować pewne podstawowe zwroty, a zobaczysz – Twoja pociecha zrozumie je szybciej niż myślisz.
Hello
Bye
Look
Listen
Stand up
Sit down
Go
Jump
Run
Follow me
Give me
Clap your hands
Let’s sing
Let’s play
Let’s be (a dog)
Catch the ball.
Thank you
Excellent
Brilliant
Great
Well done
Postaw na komunikację
Jeszcze raz powtórzę – naszym głównym celem jest skłonienie dziecka do komunikowania się w języku angielskim. Jeżeli nasze dziecko odważy się coś powiedzieć – nie poprawiajmy jej. Nie możemy zniechęcić malucha do mówienia! Zamiast wytykać błędy w każdym zdaniu – delikatnie poprawiaj swojego małego ucznia, lecz rób to w sposób dyskretny, tak, aby dziecko nie zauważyło, że jest poprawiane.
Kąpiele słowne wskazane
Słowa warto wprowadzać w zestawach leksykalnych. Umożliwiamy wówczas dziecku kojarzenie znaczenie danego słowa. Przykładowo dziecko wie, że raspberry to owoc, ale nie pamięta dokładnie jaki. O proponowanych (i przykładowych) kręgach tematycznych pisałam tutaj.
Warto gospodarować sobie czas, kiedy mówimy do dziecka w języku obcym i wystawiamy je na jego oddziaływanie (najlepsze będą obcojęzyczne piosenki, bajki i książeczki). Możemy wykorzystać pacynkę, za pomocą której będziemy konsekwentnie mówić wyłącznie po angielsku. Ważne, żeby maluch zapamiętał podstawowe zwroty i wyrażania dotyczące codziennych czynności:
- witania się i żegnania,
- pytania o samopoczucie,
- wyrażania uczuć i emocji,
- proszenie, dziękowanie, przepraszanie, wybaczanie,
- przedstawianie siebie.
Zapomnij o wykładaniu gramatyki!
Pierwszy raz, kiedy warto dziecku zacząć WYJAŚNIAĆ i TŁUMACZYĆ reguły gramatyczne nadejdzie… w okolicach piątej klasy podstawówki. Do tego czasu nie warto poświęcać czasu na ANALIZOWANIE i WYKŁADANIE struktur gramatycznych. Dlaczego? Ani maluch, ani przedszkolak nie są wstanie ich zrozumieć.
Anegdotycznie:
Po angielsku ja to I – mówi mama do syna.
Ja po angielsku to jestem Jack – ripostuje trzylatek.
Wszystko, co mówisz, powinno być poprawne gramatycznie! Jednak pamiętaj, że formy gramatyczne są tylko narzędziem. Służą one poznawaniu słownictwa, dzięki nim dziecko jest wstanie wyrazić swoje potrzeby i uczucia. Gramatykę maluch przyswaja tak samo jak słownictwo.
Czytaj także:
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego