Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
English for babies – na dobry początek
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Zakres tematyczny: zabawki
Proponowane słownictwo:
I teddybear, doll/car, ball (doll – dla dziewczynek, car – dla chłopców)
II kite, Lego, blocks, balloon, book
III doll/car, plane, train, puzzle
Proponowane pomoce:
- zabawki dziecka,
- karty przedstawiające zabawki,
- kolorowanki.
Piosenki:
- Toy song
- My Toys
- My Teddy Bear
Rymowanki:
Blocks can be people or animals, too.
Blocks can be buildings or even a zoo.
Blocks can be castles with bridges quite wide.
Blocks can be houses with rooms, inside.
Blocks can towers that grow up tall.
Blocks can be any- thing at all!
Blocks make buildings very tall.
Blocks make houses big and small.
Blocks make churches with steeples and doors.
Blocks make towers that fall to the floor!
Zabawy:
- Wyciągnijcie ulubione zabawki dziecka. Nazwij je po angielsku kilkakrotnie. Możesz to zrobić podczas zabawy, tak, żeby maluch po prostu usłyszał nowe słowa.
- Posłuchajcie piosenek: Toy song oraz My toys. Pokażcie zabawki, o których jest mowa w piosenkach.
- Poproś dziecko, żeby np. przyniosło misia, najpierw po polsku, potem po angielsku: Give me teddy bear, please czy podało autko: Where’s a red car? Give me the car, please. Nie zapomnij podziękować: Thank you very much.
- Schowaj zabawki do nieprzeźroczystego woreczka (pojedynczo). Niech dziecko włoży do niego rękę i po dotyku spróbuje odgadnąć, co jest w nim schowane. Pewnie maluch odpowie po polsku – wówczas zachęć go do do powiedzenie, jak nazywa się zabawka po angielsku.
- Namów malucha, żeby porozkładał zabawki po całym pokoju lub mieszkaniu. Następnie zachęć go do skakania, „latania”, biegania itd:
- Go to the car.
- Fly to the doll.
- Run to train.
- Jump to lego.
- Ukryj zabawki przed dzieckiem. Zabawcie się w ciepło zimno. Po znalezieniu zabawki dziecko stara się nazwać ją po angielsku. Jeśli nie potrafi, zabawka zmienia miejsce i zabawa zaczyna się od nowa, aż maluchowi uda się powtórzyć oczywiście nie przemęczamy naszego ucznia (!).
- Wybierzcie kilka zabawek, które wezmą udział w tej zabawie. (W wersji zaawansowanej mogą wziąć udział wszystkie zabawki znajdujące się w pokoju). Twoim zadaniem jest mówienie kolorów. Dziecko na tej podstawie zgaduje, o jakiej zabawce myślisz. Zamieńcie się rolami. Na przykład:
- black, red, white…
- (Is it a) ballon?
- No, it isn’t
- (Is it a) train?
- Yes, it is
- Wydrukuj fotografie zabawek. Niech dziecko połączy swoje zabawki z obrazkami w pary. Nazwijcie zabawki.
- Zachęć dziecko, aby nazwało zabawki znajdujące się na obrazkach.
- Wytnij w kartonie niewielki otwór, na przykład 3 cm x 5 cm. Zakrywaj karty obrazkowe, tak żeby było widać tylko niewielki fragment obrazka. Zadaniem dziecka jest zgadywanie, jaka zabawka znajduje się na obrazku:
- Is it a ballon?
- No, it isn’t.
- Is it a kite?
- Yes, it is.
- Inne pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi znajdziesz tutaj.
- Przygotuj kolorowanki z zabawkami.Jeżeli wybrałaś kolorowankę z lalką, najpierw pobawcie się zabawką, potem przypomnij dziecku, jak mówi się lalka po angielsku. Potem daj dziecku kolorowankę. Pozwól mu pomalować ją ulubioną techniką, lub zaproponuj taką, której jeszcze nie zna. Podpytuj dziecko: What is it? lub przypominaj: It’s a doll. She’s got a red skirt (pokaż na spódnicę) and a white t-shirt.
- Nauczcie się rymowanki Blocks make buildings very tall. Recytujcie ją z pokazywaniem:Blocks make buildings very tall. (stań na palcach i wyciągnij ręce do góry). Blocks make houses big and small. (zrób przysiad i skul się) Blocks make churches with steeples and doors (zrób z dłoni wieżę nad głową). Blocks make towers that fall to the floor! (Połóż się na podłodze.) Rymowanki i zabawę ruchową zaczerpnęłam z z tej strony.
Przykładowe mini dialogi:
-What is it?
-It’ a kite.
-What colour is the kite?
-It’s red, blue and brown.
-Is it a doll?
-Yes, it is.
-Is it a train?
-No, it isn’t
Zabawy z pacynką:
Let’s play together – pozwól dziecku na swobodną zabawę. Kiedy zainteresuje się jakimiś rzeczami, opisuj, co robi oraz zadawaj proste pytania.
You are playing with the car.
You are playing with the doll.
The baloon is red.
The ball is small and pink. Give it to me!
You are building the bridge. / the tower. / the garage.
Can I build with you? Give the red block to me. Thanks.
Put toys on the shelves. Let’s do it together.
I najważniejsze:
Przede wszystkim bawcie się zabawkami! Angielski niech będzie ciekawym i inspirującym dodatkiem.
Czytaj także:
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego