Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
English for babies – na dobry początek
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Zakres tematyczny: Jedzenie
Proponowane słownictwo:
Podział na trzy grupy słownictwa (najpierw ćwicz każdą osobno, a następnie połącz je w dowolej konfiguracji):
I an apple, a banana, an orange, a carrot
II an egg, a brocolli, juice, water, pizza, sandwich
III an ice-cream, chocolate, candy, cake
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
Meals: breakfast, lunch, dinner, dessert, supper, snack
Main courses: chips, potatoes, rice, fish, meat, pasta, pancakes, salad
Breads: bread (a slice of braad), cereals, rolls, croissant, baguette, bun
Dairy products: butter, eggs, milk, cheese, youghurt, cream
Drinks: tea, coffe, milk, mineral water, fizzy water, juice (apple juice, orange juice, banana juice, …), hot chocolate
Vegetables: tomato, bean, garlic, mushroom, radish, pepper, couliflower, onion, lettuce, potato, carrot, cucumber, olive, pea
Fruits: apple, banana, orange, plum, grape, pear, blueberry, raspberry, strawberry, lemon, grapefruit, melon, mango, cherry,
Sweets: ice-cream, chocolate, jelly, sugar, honey, cake, apple pie, cheesecake, doughnut, waffle, jam
Proponowane pomoce:
- produkty spożywcze (prawdziwe jabłko, banan, jajko itd.)
- opakowania po produktach spożywczych (butelka po wodzie mineralnej, tekturowe opakowanie po ryżu, herbacie)
- wycięte z gazet lub wydrukowane z internetu zdjęcia produktów spożywczych
- kolorowanki z produktami spożywczymi
Piosenki:
- Apples and bananas
- Do you like brocolli ice-cream?
- The Muffin’s man
Rymowanki:
I walked through the jungle
And what did I see?
Big green bananas
Hanging on a tree.
I chopped down a bunch
And set them in the sun.
When they turned yellow,
I ate every one!
Two big apples under a tree.
One is for you and one is for me.
Zabawy:
- Przygotuj 4 – 6 produktów spożywczych. Mogą to być rzeczy związane ze sobą tematycznie; owoce, warzywa, słodycze. Pokazuj je dziecku i nazywaj po angielsku. Delikatnie zachęcaj do powtórzenia nowych słów. Do wykonania tego ćwiczenia możesz wykorzystać również puste opakowania po produktach spożywczych.
- Pobaw się z dzieckiem w ciepło-zimno z wykorzystaniem produktów spożywczych lub opakowaniach po nich.
- Przygotuj worek z materiału. Wkładaj do niego kolejno produkty spożywcze. Dziecko wkłada rękę do worka, a jego zadaniem jest odgadnięcie, jaki produkt znajduje się w środku. Po angielsku oczywiście!
- Trzymaj produkt w ręce i dowiedz się, czy twój szkrab to lubi: Do you like chocolate? Do you like carrots? Po jego reakcji podsumuj: Yes, I do lub No, I don’t.
- Zachęć malucha, aby on zadał tobie powyższe pytanie. Jeśli ma opory, nie nalegaj.
- Pokazuj dziecku konkretne rzeczy. Pytaj: What is it? Jeśli ma trudności z nazwaniem produktu, pomóż mu: It’s a banana. Zadaj pytanie o kolor: What colour is a banana? Jeśli dziecko nie pamięta nazw kolorów, możesz podpowiedzieć kilka nazw: Is it yellow? Is it red? Wspólnie wybierzcie poprawną odpowiedź.
- Policzcie owoce i warzywa, na przykład znajdujące się w koszyku: How many apples are there in the basket? Liczcie wspólnie: One, two, three,… Podsumuj: There are …. .
- Namalujcie lub narysujcie produkty spożywcze. W pracach możecie wykorzystać puste opakowania po produktach.
- Przygotuj kolorowanki z produktami spożywczymi. Kiedy dajesz dziecku kartę, nazwijcie rzeczy, które się na niej znajdują. Podczas pracy możesz pomagać maluchowi, komentując, co robi: Oh, You’re colouring the banana. You’re colouring eggs now. What colour is water? etc.
- Posłuchajcie (lub obejrzyjcie) i zaśpiewajcie wspólnie piosenki: Apples and bananas oraz Do you like brocolli ice-cream?
- Zagrajcie w kalambury. Na zmianę rysujcie na kartce produkty spożywcze, a druga osoba niech odgaduje.
- Zabawcie się w sklep. Sprzedawca: Can I help you? Kupujący: I’d like….
- Przygotuj małe kąski różnych produktów. Zawiąż dziecku oczy. Pozwól mu smakować i odgadywać nazwy potraw. Jeżeli dziecko nazwie rzecz po polsku, delikatnie zachęć do powiedzenia/powtórzenia nazwy w j. angielskim.
- Przygotuj plasterki jabłka, gruszki, marchewki, różyczkę brokułu. Na podstawie kawałków maluch ma zgadnąć nazwę owocu lub warzywa.
- Przygotuj kilka kart obrazkowych. Odsłoń kawałeczek obrazka i czekaj, czy maluch odgadnie, o jaką rzecz chodzi. Jeśli nie, odsłoń większą część ilustracji.
- Więcej pomysłów na wykorzystanie kart w tekście Pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi.
- Zachęć dziecko do wspólnego gotowania oraz przygotowywania potraw. Nazwijcie po angielsku składniki sałatki warzywnej lub owocowej, wspólnie przygotujcie owocowe szaszłyki lub pizzę domowego wypieku. Zapewnisz dziecku doskonałą zabawę, a przy okazji wprowadzisz kilka nowych słówek.
- Przygotuj małe ilustracje produktów spożywczych – mogą być kolorowe wydruki z internetu lub do pokolorowania przez dziecko. Wyciągaj je kolejno i pytaj: What is it? It’s a…. Na kartce A3 narysuj piramidę. Wspólnie z dzieckiem ustalcie, w którym miejscu umieścicie produkty.
- Przygotujcie rysunkowy jadłospis na najbliższe dni. Powieście w kuchni, żeby każdy członek rodziny mógł się z nim zapoznać.
Przykładowe mini dialogi:
-Do you like oranges?
-Yes, I do. / No, I don’t.
-Do you like cakes?
-Yes, I do. / No, I don’t.
-What is it?
-It’s a banana.
-What colour is a banana?
-It’s yellow.
-How many apples are there in the basket?
-There are …. .
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów! W waszych zmaganiach z językiem angielskim to dobra zabawa i kontakt z pociechą są najważniejsze!
Czytaj także:
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego