Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Lekturę zacznij od tekstu Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat. Poniżej garść pomysłów na zabawy z wykorzystaniem angielskich nazw kolorów.
Zakres tematyczny: nazwy kolorów
Proponowane słownictwo:
Podział na trzy poziomy zaawansowania (wybierz odpowiedni dla Twojego dziecka):
I black, red, white, green
II black, red, white, green, orange, yellow, blue,
III black, red, white, green, orange, yellow, blue, brown, purple, pink
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
light (light blue, light green), dark (dark blue, dark green), silver, golden, coral, beige, cream
Proponowane pomoce:
- papier kolorowy lub blok techniczny kolorowy (najlepiej jak kartki będą luzem)
- kolorowe kredki lub mazaki
- kolorowanki (dla dzieci 3+)
- wasze otoczenie
Piosenki:
- I see something blue
- I see something pink
- Colours song
Rymowanki:
Pink, orange and green,
red, yellow and blue,
I love colours,
How about you?
Zabawy:
- Pokazuj dziecko kolorową kartkę lub kredkę i nazywaj kolory: Blue, green, red, … . Zachęć dziecko do powtarzania.
- Wskazuj na meble i nazywaj kolory: black, brown, white, … . Zachęć dziecko do powtarzania.
- Powiedz nazwę koloru. Dziecko ma za zadanie wybrać kartkę we właściwym kolorze. Zamieńcie się rolami.
- Pozwól dziecku wybrać dowolną kartkę/kredkę. Twoim zadaniem jest nazwanie koloru. Zamieńcie się rolami.
- Spójrz na dziecko oraz na jego najbliższe otoczenie. Opowiadaj o kolorach (pełnymi zdaniami): The crayon is yellow. Your bed is white. Your shoes are blue.
- Oglądaj z dzieckiem książeczki i opowiadaj, co widzisz na ilustracjach krótkimi zdaniami: The cow is white and black. Hens are yellow. The cat is black. Houses are red.
- Powiedz nazwę jakiegoś koloru po angielsku. Zadaniem dziecka jest złapanie rzeczy w tym kolorze w waszym otoczeniu. Zamieńcie się rolami.
- Podczas oglądania książeczek powiedz nazwę koloru po angielsku. Zadaniem dziecka jest wskazanie tego koloru na obrazku.
- Posłuchajcie piosenki o kolorach. Spróbujcie ją wspólnie zaśpiewać. Jeśli chcecie, nauczcie się jej na pamięć.
- Powiedz dziecku rymowankę. Zachęć dziecko do wskazywania kolorów, kiedy Ty recytujesz wierszyk.
- Podaj dziecku kolorowankę. Po angielski powiedz, na jakie kolory ma pomalować jego poszczególne fragmenty.
- Kolorujcie wspólnie. Pozwól dziecku wybrać kredkę, nazwijcie kolor (po angielsku), a następnie na zmianę kolorujcie wskazane przez dziecko fragmenty.
- Zagrajcie piłką w kolory: rzucacie piłkę i mówicie nazwę koloru po angielsku. Osoba, która rzuca piłkę, jednocześnie mówi jakiś kolor. Jeżeli wybrała kolor black piłki nie wolno łapać.
- Obejrzyjcie filmiki w internecie, dzięki które uczą nazw kolorów. Przykładowe video tutaj. Więcej filmów dla dzieci znajdziesz, jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę youtube „learn colours” lub podobne hasło.
- Przygotuj kartki w różnych kolorach (mogą to być po prostu strony z papieru kolorowego). Wykorzystaj pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi.
Przykładowe mini dialogi:
-What colour is it?(rodzic wskazuje jakąś rzecz.
-It’s green./Green.
-What colour is the table? (rodzic wskazuje stół)
-The table is black./ It’s black./ Black.
Zabawa z pacynką:
-What colour is it? (rodzic wskazuje jakąś rzecz.)
-It’s yellow./Yellow (Jeżeli dziecko odpowie poprawnie pacynka pyta o kolejną rzecz, która jest w innym kolorze niż poprzednia. Możemy zamieniać słowo it na nazwy rzeczy)
-What colour is the bed?
-It’s brown.
-What colour is it? (rodzic wskazuje jakąś rzecz. Jeśli dziecko nie odpowiada pacynka zwraca się do rodzica) What colour is it? It’s yellow. (Teraz pacynka zwraca się do dziecka, pokazujemy tą samą rzecz) What colour is it? (cierpliwie czekamy na odpowiedź. Pomagamy, jeśli dziecko nie odpowiada) It’s ye…, It’s ye… (Jeśli dziecko milczy, odpowiadamy. Następnie pokazujemy kolejną rzecz, w tym samym kolorze, co poprzednia) What colour is it? (cierpliwie czekamy, pomagamy. Następnie zmieniamy kolor, o który pytamy.)
Pacynka opowiada co widzi w pokoju (jednocześnie wskazując na ściany/meble/zabawki): Walls are green. The window is white. The table is brown. The sofa is grey. Cars are red. The train is black.
Pacynka opisuje w co dziecko jest ubrane: You’ve got a green t-shirt and blue jeans. Your shoes are dark blue. Your cap is yellow.
Pacynka opisuje obrazki w książce dla dzieci (jednocześnie na nie wskazując): The dog is yellow. The book is blue. Mother’s got a yellow dress.
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów – kolory mogą mu się mylić również w ojczystym języku. W waszych zmaganiach z językiem angielskim to dobra zabawa i kontakt z pociechą są najważniejsze!
Czytaj także:
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?