Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Lekturę zacznij od tekstu Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat. Poniżej garść pomysłów na zabawy z wykorzystaniem angielskich słówek związanych z częściami ciała.
Zakres tematyczny: części ciała
Proponowane słownictwo:
Podział na trzy poziomy zaawansowania (wybierz odpowiedni dla Twojego dziecka):
I head, shoulder, knee, toe,
II head, shoulder, knee, toe, eye, ear, mouth, nose, hair,
III head, shoulder, knee, toe, eye, ear, mouth, nose, hair, leg, arm, hand, foot
Zobacz tłumaczenie
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
body, face, back, chest, neck, cheek, bottom, ankle, hip, chin, elblow, forehead, lip, skin, tongue, thumb, eyebrow, eyelash, fingernail, bread, stomach (belly), heel,
right, left (right foot, left foot)
Liczba mnoga: foot – feet, tooth – teeth, finger – fingers, toe – toes, eye – eyes, ear – ears, leg – legs, hand – hands, lip – lips, finger – fingernails.
Zobacz tłumaczenie
Proponowane pomoce:
- wasze ciała,
- ulubione lalki lub maskotki,
- duży schematyczny obrazek człowieka,
- karty obrazkowe,
- kolorowanka.
Piosenki:
- Head, schoulders, knees and toes
- Hokey Pokey
- Touch your head
- If you are happy
- One little finger
- The bath song
- Hello! Hello! Can you clap your hands
- My Teddy Bear
Rymowanki:
Show me five fingers,
Let me see.
Show me four fingers,
Touch your knee.
Show me three fingers,
Touch your nose.
Show me two fingers,
Touch your toes.
Show me one finger,
Let me see.
With this finger,
Point to me.
Więcej angielskich wierszyków z częściami ciała:
Zabawy:
- Posłuchaj (lub obejrzyj) z dzieckiem piosenkę, w której pojawiają się części ciała. Nauczcie się pokazywać części ciała, które są w niej wymieniane. Na początek wybierzcie jedną piosenkę, kiedy ją opanujecie – dodajcie kolejną rymowankę.
- Zaśpiewajcie ulubioną piosenkę. Nie zapomnijcie o pokazywaniu części ciała.
- Dotykaj swoje ciało lub ciało dziecka. Nazywaj części ciała po angielsku. Jeśli dziecko chce, może powtarzać (może, nie musi). Nie poprawiaj dziecka, pozwól mu na błędy oraz na mówienie „po swojemu”.
- Na ulubionej maskotce pokaż dziecku części ciała. Nazwij je.
- Dziecko pokazuje części ciała na sobie (na kimś z rodziny lub na maskotce) części ciała i nazywa je. Jeśli się pomyli – delikatnie i z uśmiechem popraw je i naprowadź na właściwą odpowiedź.
- Poproś dziecko, aby podało Ci ulubionego misia. Posłuchajcie (a nawet zaśpiewajcie) piosenkę My Teddy Bear. Pokazujcie na zabawce części ciała, które słyszycie w piosence.
- Wykorzystaj internet! Wpisz w wyszukiwarkę youtube learn body parts for children lub podobne hasło. Znajdź animacje, które najbardziej Wam odpowiadają. Niech czas przed ekranem komputera będzie inwestycją w przyszłość Twojego malucha.
- Zabawa w pokazywanie części ciała. Powiedz dowolne słowo np. head, poczekaj, aż dziecko dotknie swojej głowy. Jeżeli nie wie, wskaż na swoją głowę, a następnie powtórz: head i poczekaj na reakcję dziecka. Jeżeli to możliwe, zamieńcie się rolami: dziecko mówi części ciała, a ty pokazujesz.
- Zabawa w wykonywanie poleceń. Wydajesz krótkie polecenie, np. Point your nose! Następnie wskazujesz swój nos i czekasz, aż dziecko powtórzy za tobą. Zmieniasz część ciała, np. Point your toe! I znów wskazujesz duży palec u stopy i czekasz aż dziecko powtórzy. Kiedy wydaje Ci się, że dziecko zapamiętało polecenie, możesz je powiedzieć: Point your eye!, a następnie poczekaj na reakcję dziecka. Jeśli nie wie, pomóż mu. Pamiętaj, że dziecko nie zna (lub ma prawo nie pamiętać) angielskich słówek: ani części ciała, ani czasowników, które wykorzystujesz. Przykładowe polecenia poniżej.
- Twoje dziecko jest mistrzem w wykonywaniu poleceń? Zamieńcie się rolami: dziecko wydaje polecenie, a Ty je wykonujesz. Możesz się czasami pomylić, żeby urozmaicić zabawę i sprawdzić uwagę dziecka.
- Przygotuj karty obrazkowe z częściami ciała. Na jednej karcie umieszczamy zawsze jeden obrazek. Wykorzystaj pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi.
- Znudziło Wam się? Czas na zabawę Simon says… Zasady gry są proste: jedna osoba wydaje polecenia. Jeżeli polecenie jest poprzedzone słowami Simon says, należy je wykonać. Jeżeli pominiemy te słowa i powiemy samo polecenie, należy je zignorować i czekać na kolejne. Twoje dziecko dużo chętniej będzie się uczyło, jeśli dołożysz szczyptę rywalizacji.
- Jeżeli macie grę Twister, wykorzystajcie ją. Jeżeli nie, przygotuj cztery kartki z kolorowego bloku: zieloną, żółtą, niebieską i czerwoną. Przypomnijcie nazwy kolorów po angielsku. Następnie powiedz polecenia:
- Touch the red with your head.
- Touch the blue with your leg.
- Touch the green with your nose.
- Touch the yellow with your fingers.
- Na dużej kartce narysujcie z dzieckiem schematycznego człowieka, zwierzę, potwora lub smoka, a następnie nazwijcie wszystkie części ciała, które widzicie: It’s a leg. They’re eyes. A head is yellow.
Przykładowe polecenia:
Touch your shouders
Clap your hands
Point your nose
Put your hands on your head
Show me five thingers
Shake your leg
Hand to nose
Toe to toe
Leg to wall
Nose to bed
Słowa zapisane na czerwono możemy zamienić na dowolną część ciała.
Zwróć uwagę na fakt, że polecenia typu: Hand to knee (dłoń do kolana) można wykonywać samemu lub w parze z mamą lub z rodzeństwem.
Zobacz tłumaczenie
Zabawy z pacynką:
Touch your head! – mówi pacynka. Rodzic wykonuje polecenie, dziecko powtarza czynność za rodzicem. Jeśli dziecko nie powtórzyło samoistnie, pacynka zwraca się do dziecka i powtarza: Touch your head. Rodzic może podpowiadać gestem.
Touch your nose! – mówi pacynka. Rodzic czeka, czy dziecko pamięta, łagodnie podpowiada. Jeżeli dziecko nie wie, pacynka powtarza polecenie: Touch your nose, łagodnie dotykając dziecko w nos. Jeżeli dziecko pamięta, pacynka mówi kolejne polecenie (ciągle z czasownikiem touch). Jeżeli decydujemy się urozmaić zabawę i zmienić czasownik, rodzic powinien pierwszy wykonać polecenie, a dopiero potem czekać na reakcję dziecko.
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów i może się mylić… W waszych zmaganiach z językiem angielskim to dobra zabawa i kontakt z pociechą są najważniejsze!
Czytaj także:
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
English for babies: zabawy z kolorami
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego