Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. W tym artykule znajdziesz pomysły na proste zabawy związane z codziennymi rytuałami, takimi jak witanie, żegnanie, przedstawianie się czy pytanie o samopoczucie. Zanim rozpoczniesz lekturę zajrzyj tutaj, aby dowiedzieć się, w jaki sposób możesz uwrażliwić dziecko na język obcy. Przeczytaj także jak wprowadzać nowe słowa maluchowi oraz w jaki sposób możemy uporządkować słowa w kręgach tematycznych.
Zakres tematyczny: witanie, żegnanie, przedstawianie się, mówienie o uczuciach
Proponowane słownictwo:
Hello, Hi, Bye
Good morning, Goodbye
I’m …. / My name’s ….
I’m …. (years old).
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
Good afternoon
Good night
What’s your name?
-How are you (today)?
-I’m fine, thanks. / I’m (not) good.
happy, sad, angry, hungry
Proponowane pomoce:
- pacynka
- ilustracje przedstawiające emocje: radość, smutek, zmęczenie, głód
Piosenki:
- Hello! (posłuchaj)
- Hello! Hello! Can you clap your hands? (posłuchaj)
- Bye! Bye! Goodbye! (posłuchaj)
- What’s your name? (posłuchaj)
Rymowanki:
What’s Your Name?
Puddin Tane.
Ask me again
And I’ll tell you the same.
Where do you live?
Down the lane.
What’s your number?
Cucumber!
Zabawy:
- Powitania i pożegnania możesz ćwiczyć z dzieckiem za każdym razem, kiedy zaczynasz i kończysz zabawę z językiem angielskim. Na początku korzystaj z słów: Hi, Hello i Bye, gdy dziecko podrośnie wprowadzaj po jednym wyrazie: Good morning, Goodbye, Good afternoon, Good night.
- Dziecko może po angielsku witać się z tobą, z pacynką, możesz zachęcić je do przywitania lub pożegnania się z ulubionymi maskotkami (aby powtórzyło kilka razy nowe słowo).
- Piosenki Hello oraz Hello! Hello! Can you clap your hands możecie słuchać każdego dnia na początek zabawy z językiem angielskim.
- Nauczcie się śpiewać piosenkę Hello! Hello! Can you clap your hands. Wspólnie pokazujcie czynności, o których śpiewacie. Bądź przewodnikiem Twojego dziecka, które za tobą będzie powtarzało gesty.
- Posłuchajcie piosenki What’s your name?
- Za pomocą pacynki przekonaj dziecko, aby się przedstawiło.
- Zapytaj dziecko, jak się czuje, daj mu różne możliwości do wyboru. Możesz wykorzystać pacynkę.
- Zachęć dziecko, aby wzięło do ręki różne maskotki (które mają swoje imiona). Przekonaj Twoją pociechę, aby w imieniu maskotek odpowiadało na pytanie What’s your name? Następnie zamieńcie się rolami: niech dziecko zapyta o Ciebie oraz maskotki o imiona.
- Nauczcie się rymowanki What’s your name?
- Zaśpiewajcie piosenkę Hello! Zwróćcie szczególną uwagę na słowa: good, great, tired, hungry, not good. Pokazujcie je wspólnie.
- Pokaż dziecku karty przedstawiające emocje: radość, smutek, zmęczenie, głód. Nazwijcie je wspólnie. Dziecko trzyma dowolną ilustrację, a rodzic mówi:
- How are you? I’m happy.
- How are you? ‚m not good.
- How are you? I’m tired.
- How are you? I’m hungry. Możesz zachęcić dziecko do powtarzania, ale do nieczego nie zmuszaj.
- Kiedy dziecko osłucha się z powyższymi frazami, możecie na zmianę trzymać ilustrację. Jedna osoba zadaje pytanie: How are you?, druga odpowiada.
- Podczas słuchania piosenki piosenki Hello dziecko wskazuje obrazek przedstawiający emocje, który najbardziej pasuje do tekstu.
- Zadaj dziecku pytanie: How are you? Powtórz: How are you today? Zachęć, aby dziecko pokazało swoje odczucia na kartach przedstawiających emocje. Oh… You’re happy. You are happy. Repeat, please: I’m happy – delikatnie zachęcamy dziecko do powtórzenia. Jeżeli dziecko nie chce, nie zmuszamy go.
Przykładowe mini dialogi:
-Hello
-Hello
-Goodbye.
-Goodbye.
-Hi! What’s your name?
-I’m …. .
-How are you today?
-I’m happy.
Zabawy z pacynką:
Hi! – zaczepiamy dziecko. Zachęcamy do powtórzenia – Hi! Hello … – tutaj wstawiamy imię dziecka – Hello! Let’s play together – Zachecamy do zabawy. Możemy na przykład wydawać komendy: Jump! Clap your hands! Give me the car! Zawsze najpierw my pokazujemy, a dziecko po nas powtarza. Kiedy kończymy, żegnamy się z dzieckiem – Bye! Bye .... – Wstawiamy imię, machamy do dziecka, odkładamy pacynkę.
Przykładowy monolog prezentujący pytanie What’s your name? przeczytasz w tekście Pacynka – przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego.
Hi …! (tu wstawiamy imię dziecka) Hi mummy! How are you, mummy? – pacynka zwraca się do rodzica, który odpowiada (na przykład) – I’m fine, thank you. How are you, … ? – pacynka zwraca się do dziecka po imieniu – Are you happy? – pokazujemy uśmiech od ucha do ucha. – Are you sad? – pokazujemy smutek – Are you good? – podnosimy kciuk do góry – Are you hungry? – masujemy się po brzuszku. Początkowo wystarczy, jak dziecko pokiwa głową, powie, Yes lub No, z czasem zachęcajmy go do pełnych odpowiedzi: Yes, I am / No I’m not.
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów. Postaraj się, aby polubiło piosenki, zabawę w pokazywaniu czy odpowiadanie na pytania pacynki. Jeżeli dziecko się denerwuje – poczekaj kilka tygodni, odłóż maskotki, nie recytuj po raz kolejny wierszyka, który go denerwuje. W waszych zmaganiach z językiem angielskim to dobra zabawa i kontakt z pociechą są najważniejsze!
Czytaj także:
English for babies: zabawy z kolorami