Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Poniżej garść pomysłów na zabawy z liczbami.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Zakres tematyczny: Liczby
Proponowane słownictwo:
Podział na trzy poziomy zaawansowania (wybierz odpowiedni dla Twojego dziecka):
I one, two, three, four
II one – seven (five-six-seven)
III one – ten (eight-nine-ten)
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
Proponowane pomoce:
- palce u rąk
- patyczki, klocki, kasztany, zabawki, owoce (i inne rzeczy, które łatwo przeliczać)
- wydrukowane liczby 1 – 10
- kolorowanki z liczbami 1 – 10
Piosenki:
- One potato, two potatoes
- Five little monkeys
- Five little ducks
- Ten in the bed
- Counting bananas
- One little finger
- The ants go marching
Rymowanki:
One, two, three, four, five
I caught a fish alive.
Six, seven, eight, nine, ten,
I let it go again!
There once was a bird, in a big oak tree,
He was alone, and he didn’t want to be.
So he flew far away, over the sea,
And brought back (one friend) to live in the tree.
Mary had a little lamb.
It tried to count to ten
But when he got to five – 1,2,3,4,5
He had to start again!
Więcej angielskich rymowanek znajdziesz tutaj.
Zabawy:
- Wskazując kolejne palce na dłoni jednej ręki powoli licz do 5 po angielsku. Zachęć dziecko, aby powtarzało, lub aby liczyło same na paluszkach. Stopniowo (na przestrzeni lat 😉 zwiększaj trudność: używając palców u rąk i nóg możecie doliczyć do 20.
- Posłuchajcie piosenek Five little monkeys lub Five little ducks. Pokazujcie liczby na palcach.
- Nauczcie się rymowanki Mary had a little lamb. Pokazujcie liczby na palcach.
- Pobawcie się z pacynką (przykłady dialogów poniżej).
- Przeliczajcie różne rzeczy, które otaczają dziecko: klocki, kasztany, ubranka, palce u rąk i u stóp. Na początku liczcie do trzech, potem powoli zwiększaj liczby.
- Zadawaj dziecku pytania typu: How many chairs (wskaż na krzesła) are there? How many toys are on the table? (wskaż na zabawki leżące na stole) Jeżeli dziecko nie wie, wspólnie je policzcie.
- Oglądając książeczki, zadawaj pytania:
– How many dogs are there?
– Two.
– How many cows are there?
– Four./ One… two… three… four!
- Przygotuj kolorowanki z liczbami, których chcesz nauczyć dziecko (maksymalnie jedna kolorowanka na jeden dzień). Przykładowo załóżmy, że dziecko dostało kolorowankę z cyfrą trzy. Powiedz wyraźnie, jak nazywa się liczba, którą będzie kolorowało: three. W zależności od upodobań i umiejętności malucha, dziecko może cyfrę wyklejać, malować, wycinać… Powtórz: three. Zachęć malucha do powtórzenia, ale nie zmuszaj. Spróbujcie policzyć na palcach do 3: one, two, three. Jeżeli dziecko policzy po polsku – pochwal, ale zachęć do wspólnego przeliczenia po angielsku. Następnie przeliczcie jakieś rzeczy, np. kredki czy zabawki (również do trzech). Zostaw na stole trzy zabawki. Daj dziecku czas na wypełnienie kolorawki. Możesz w tle puścić mu piosenki o liczbach po angielsku. Kiedy dziecko skończy, ponownie zachęć do przeliczenia do trzech na różne sposoby: na palcach, zabawki na stole, truskawki na obrazku.
- Zachęć dziecko, aby ułożyło zabawki / kasztany / kredki tak, aby obrazowały konkretną cyfrę. Zabawa ta sprawdzi się zarówno przy wprowadzaniu cyfr, jak i jako utrwalenie. W tym przypadku mówisz: Show me five. Dziecko układa cyfrę z klocków. Jeżeli zrobiło błędnie, nazywasz tą cyfrę, którą ułożyło. It’s three. (liczysz na palcach) one, two, three. Show me five. Look (liczysz na palcach, powoli): one, two, three, four, five. Czekasz aż dziecko wykona zadanie. Następnie zmieniasz polecenie: Show me two.
- Zachęć dziecko, aby całym ciałem ułożyło się w żywą rzeźbę przedstawiającą jakąś cyfrę.
- Narysujcie wspólnie z dzieckiem cyfry w powietrzu, na plecach domownika, na stole, na dywanie. Jedno z was mówi cyfrę po angielsku, drugie rysuje. Zamieńcie się rolami.
- Przygotuj duże karty z liczbami (które już dziecko poznało). Przypomnijcie jak nazywa sie każda cyfra po angielsku. Ułóżcie je na stole (chronologicznie), a następnie niech dziecko odwraca je, za każdym razem nazywając cyfrę. Potem zapytaj: Point two! / Where is tree? Dziecko odwraca kartę i sprawdzamy, czy dobrze pamięta.
- Wszystko jak wyżej, tylko mieszamy karty, nie układamy ich po kolei. Do zabawy wykorzystajcie maksymalnie 5-6 kart – chyba, że dziecko zechce zwiększyć trudność zadania.
- Zachęć dziecko, aby porozkładało karty z cyframi po całym pokoju / mieszkaniu. Następnie wydawaj polecenia (najpierw chronologicznie, potem wykorzystuj cyfry w dowolnej kolejności):
- Go to one.
- Point two.
- Give three to me.
- Parrot is flying to four.
- Car is going to five.
- Ride to six (jeśli dziecko ma jeździk etc.)
- Jump to seven.
- Doll is going to eight.
- Train id riding to nine.
- Dog is going to ten.
- Inne pomysły na wykorzystanie kart obrazkowych znajdziesz tutaj.
- Nauczcie się rymowanki I caught a fish. Podczas recytowania pokazujcie w następujacy sposób:
One, two, three, four, five –liczymy na palcach jednej ręki
Once I caught a fish alive. – pokazujemy, jak łowimy rybę
Six, seven, eight, nine, ten, – liczymy na palcach obydwu rąk
Than I let it go again! – wykonujemy gest, jakbyśmy wyrzucali rybę do jeziora.
Przykładowe mini dialogi:
-Count to five!
-One, two, three, four, five.
-How many blocks are there?
-Two! / One… two!
-How many apples are in the basket?
-Seven. / There are seven apples in the basket.
Zabawy z pacynką:
Hello … (wstaw imię Twojego dziecko)! Hello mumy! Look at the cars. Count them – pacynka wypowiada polecenie w kierunku mamy. Mama liczy powoli, pokazując autem na autka – one, two, free, four – Zabiera i chowa ostatnie autko. Pacynka zwraca się do dziecka – Count the cars, please. – Oczekujemy chwilę na reakcje. Jeśli dziecko milczy, liczymy wspólnie – one… two… three – zachęcamy dziecko, aby powtarzało za nami, ale do niczego go nie zmuszamy.
I’ve got the plate. – pokazujemy dziecku talerz – There are tomatoes on the plate. – wskazujemy na pomidory na talerzu – How many tomatoes are there? – Cierpliwie czekamy aż dziecko policzy. Jeżeli dziecko odpowie po polsku, zachęcamy je do liczenia po angielsku, podpowiadając – one, two… – jeżeli maluch nie kontynuuje, liczymy powoli na głos, zachęcając go do powtarzania – three, four, five, six. – Kiedy dziecko powtórzy, pacynka podsumowuje – There are six tomatoes on the plate. – I przechodzimy do kolejnej mini-zabawy, np. do liczenia kwiatków w wazonie – How many flowers – wskazujemy na kwiaty – are there in the vase? – dotykamy wazonu.
I najważniejsze:
Pamiętaj, że Twoje dziecko ma prawo do błędów, może się mylić. Pozwól mu milczeć, policz za niego kasztany, pochwal za dobre chęci i zachęć do innej zabawy, jeżeli już znudziło mu się liczenie… czy to po polsku, czy po angielsku.