Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Tutaj dowiesz się, jak w waszych zabawach wykorzystać słowa z kategorii środki transportu.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Zakres tematyczny: środki transportu
Proponowane słownictwo:
car, train, plane, bus, bike, ship
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
balloon, helicopter, jet, jetplane, spaceship,
boat, ferry, yacht, submarine, motorboat,
coach, lorry, taxi, scooter, bicycle, tank, tractor,
underground
Proponowane pomoce:
- zabawki przedstawiające środki transportu,
- ilustracje środków transportu,
- kolorowanki.
Piosenki:
- The wheels on the bus
- Let’s be planes
Zabawy:
- Za pomocą pacynki i zabawek przedstaw dziecku słowa związane z środkami transportu.
- Pobawcie się w udawanie różnych pojazdów. Powiedz: Let’s be planes – i latajcie jak samoloty po pokoju. Let’s be cars – udawajcie, że prowadzicie auta. Let’s be bikes – machajcie nogami jakbyście jechali na rowerach. Let’s be train – zróbcie mały pociąg i zwiedźcie całe mieszkanie.
- Posłuchajcie piosenki Let’s be planes. Udawajcie różne środki transportu.
- Zgromadź różne „śmieci” – kartonowe pudełka, wytłaczanki po jajkach, rolki po papierze toaletowym. Zbudujcie z nich różne środki transportu – możecie każdego dnia budować po jednym. Nazywajcie je: What is it? It’s a car. It’s a plane.
- Zagrajcie w kalambury. Jedna osoba uda jakiś środek transportu, druga zgaduje. Zamieńcie się rolami.
- Przygotuj kolorowanki z środkami transportu. Możecie umówić się, że każdy koloruje swoją kolorowankę, ale Ty wybierasz kolory dla dziecka, a maluch dla Ciebie. Wskaż na koła i powiedz: The wheels are black. Poczekaj, czy maluch pamięta kolory, ewentualnie powtórz zdanie wskazując na czarną kredkę. Inne polecenia:
- Windows are blue.
- Car lamps are yellow.
- It’s orange.
- The car is red.
- W tym samym czasie dziecko wybiera kredki, którymi Ty masz pokolorować obrazek i nazywa kolory.
- Zróbcie papierowe samoloty – każdy w innym kolorze. Powiedz: The red plane is flying… i pomachaj czerwonym samolotem tak jakby latał. Powtórz The red plane is flying… i pozwól chwilę pobawić się dziecku. Zmień kolor: The blue plane is flying… (możesz delikatnie podpowiedzieć o jaki kolor chodzi). Następnie wydawaj dziecku polecenia:
- The blue plane is flying to your room. – dziecko „zanosi” niebieski samolot do swojego pokoju
- The red plane is flying to your bed. – dziecko „ląduje” czerwonym samolotem na łóżku.
- The orange plane is flying to an apple.
- The black plane is flying to the computer.
- Two planes are flying to the kitchen.
- Do ćwiczenia możesz wykorzystać nazwy pomieszczeń, zabawki dziecka, karty z numerami od 1 – 6, owoce lub inne rzeczy – ważne, żeby dziecko mniej więcej znało znaczenie wykorzystanych słów.
- Powyższą zabawę możesz wykorzystać do utrwalenia innych słów. Wystarczy, że postarasz się o:
- samochodziki, np. The blue car is going to kitchen., etc.
- łódki z papieru, np. The white boat is sailing to the table.
- kolejkę lub lokomotywę: The train is going...
- autobus (możesz zrobić z podłużnego kartonu po pieluchach czy paście do zębów): The bus is going…
- Znajdź nie za duży, nieprzeźroczysty worek. Schowaj do niego jedną zabawkę. Zapytaj: What’s in the bag? Zadaniem dziecka jest rozpoznanie jej za pomocą dotyku. Jeżeli dziecko nazwie zabawkę po polsku, delikatnie zachęć do wypowiedzenia angielskiego słówka. Możesz podpowiadać: Is it a car? Is it a train? Odpowiedzi: Yes, it is / No, it isn’t
- Wydrukuj ilustracje środków transportu. Zakrywaj część obrazka – niech dziecko spróbuje zgadnąć co się na nim znajduje. Stopniowo możesz pokazywać coraz więcej. Możesz również wykorzystać ilustracje z internetu. Wówczas zakryj częściowo ekran komputera lub przygotuj prezentację.
- Inne pomysły na wykorzystanie kart obrazkowych znajdziesz tutaj.
- Posłuchajcie piosenek, w których głównym tematem są środki transportu. Wybierzcie waszą ulubioną.
Przykładowe mini dialogi:
-What’s that?
-It’s a car.
-Do you like buses?
-Yes, I do./ No, I don’t.
-Let’s be planes, Let’s be cars…
Sposoby prezentowania słownictwa:
How are you today? Are you happy? – podnieś kciuk do góry, poczekaj na reakcję dziecka. Wskaż na zabawki – Do you want to play? Look at your toys, what is it? – pytamy, wskazując na samochodzik. I sami sobie odpowiadamy – It’s a car. – zachęć dziecko do zabawy samochodzikiem. Powtórz – It’s a car. – wskaż na czerwone auto – It’s a red car. – wskaż na zielone auto – It’s a green car. A car – Zachęć dziecko do powtórzenia, ale do niczego nie zmuszaj. Weź jedną zabawkę, zachęć dziecko, aby jeździło za tobą (albo ty podążaj za dzieckiem i dopasowuj do niego swój monolog – Cars are going to the garage. Cars are undrer the table. Your car is on the chair. My car can fly! Oh, what is it? Do you remember…? It’s a… It’s a car.
I najważniejsze:
Nie zapominaj, że liczy się dobra zabawa, a Twój mały lingwista ma prawo do błędów!
Czytaj także:
English for babies: części ciała