Jednym z doskonałych sposobów na utrwalanie poznanych słówek jest wykorzystanie kart obrazkowych (z ang. flashcards). Jest to nic innego jak kartonik (lub kartka papieru) z prostym obrazkiem, oznaczającym jakąś rzecz, czynność lub stan. Karty mogą być jednostronne lub dwustronne. Zawsze wybieraj takie karty, które są tematycznie powiązane z materiałem, który prezentujesz dziecku.
O tym, jak powinien wyglądać obrazek przeczytasz tutaj. Karto możesz zrobić samemu lub kupić gotowe – każde rozwiązanie ma plusy i minusy.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Jak wykorzystać karty obrazkowe?
- Pozwól dziecku bawić się kartami. Rozmawiajcie po polsku o tym, co przedstawiają.
- Pozwól dziecku bawić się kartami. Zachęć malucha, aby spróbował nazwać obrazki po angielsku.
- Rozłóż kilka kart. Nazwijcie rzeczy, które na nich się znajdują (najpierw po polsku, potem po angielsku. Zapytaj: Where is…. np. Where is an umbrella? Where is a hamster? Pozwól dziecku wskazywać odpowiedzi.
- Wybierz prosty wierszyk po angielsku i dobierz do niego karty. Recytuj powoli wiersz, i jednocześnie pokazuj obrazki przedstawiające pojawiające się w nim słowa. Na przykład:
Roses are red (pokazujemy czerwoną kartę)violets are blue (pokazujemy niebieską kartę). Sugar is sweet and so are you. Następnie tasujemy obrazki delikatnie zachęcamy dziecko do współpracy. - Wybierz maksymalnie sześć kart. Rozłóż je na stole. Nazwijcie wspólnie obrazki. Potem odwróć ostatni obrazek. Nazwijcie wszystkie obrazki, które widzicie. Kiedy dojdziecie do zakrytego, poczekaj chwilę. Dziecko powinno pamiętać, jaki obrazem znajduje się na karcie i go nazwać. Sprawdźcie, czy ma rację. (Jeśli maluch powiedział słowo po polsku, również odwróćcie kartę, a następnie zastanówcie się, jak nazywa się ta rzecz po angielsku). W taki sposób bawcie się, aż wszystkie karty będą zakryte. Wówczas po raz ostatni odkryjcie karty, nazywając je.
- Wybierz kilka kart. Nazwijcie je wspólnie. Następnie poproś dziecko, aby zamknęło oczy; Close your eyes, please. (Jednocześnie zakryj swoje oczy rękami, dziecko powinno zrobić to samo). Zakryj jedną kartę. Poproś dziecko, aby otworzyło oczy: Open your eyes, please. Zapytaj: co zginęło? What’s missing? Aby utrudnić zabawę, możesz zakrywać dwie rzeczy jednocześnie.
- Ukryj karty obrazkowe w pokoju, domu lub ogrodzie. Zadaniem dziecka jest znalezienie kart. Pomagasz mu tak samo jak w klasycznej zabawie w ciepło – zimno. Kiedy maluch znajdzie kartę, niech spróbuje nazwać obrazek. Jeśli mu się nie udało, zróbcie to wspólnie.
- Przygotuj rzeczy (np. ubrania) oraz karty obrazkowe. Zadaniem dziecka jest dopasowanie rzeczy do rysunków na karcie. Po odnalezieniu pary nazywamy rzeczy.
- Gra w memory – przygotuj podwójne karty obrazkowe. Potasujcie je i ułóżcie na stole obrazkami do dołu. Wygrywa osoba, która znajdzie większą ilość par. Na zmianę odkrywajcie po dwie karty. Nazwijcie rzeczy, które są na rysunkach. Jeżeli jest para, połóżcie ją obok siebie i odkryjcie kolejne karty. Gra toczy się do momentu zabrania wszystkich kart ze stołu.
- Wybierz karty obrazkowe. Nazwijcie je. Połóżcie je obrazkami do stołu. Kolejno losujcie po jednej karcie – jeżeli potraficie nazwać obrazek, zachowujecie ją. Jeżeli dziecko się pomyli, popraw je i zachęć do powtórzenia wyrazu. Taka karta powinna być zwrócona do puli. Wygrywa osoba, która zbierze więcej kart. Zabawa trwa aż do wyczerpania kart.
- Zagrajcie w kalambury. Każdy z Was ma kilka kart. Wybiera jedną i pokazuje czynność lub rzecz z obrazka. Druga osoba zgaduje. Zamieńcie się rolami.
- Wybierz sześć kart. Nazwijcie obiekty zamieszczone na nich. Następnie poproś dziecko: Give car to me. Dziecko powinno dać kartę z obrazkiem samochodu. Kolejne polecenia: Give bus to me. Give boat to me.
- Wybierz sześć kart. Nazwijcie obiekty zamieszczone na nich, a następnie zachęć dziecko, aby pochowało je po domu. Załóżmy, że dziecko schowało obrazki przedstawiające owoce. Wydawaj polecenia, a maluch będzie przynosił kartoniki obrazkowe: (jeżeli dziecko nie zna/nie pamięta znaczenia czasowników, każdorazowo pokazuj mu o jaki ruch chodzi).
- Run to strawberry.
- Go to orange.
- Fly to watermelon.
- Crawl to banana.
- Swim to cherry.