Wpis jest częścią serii English for babies (Angielski dla maluchów), dzięki której możesz się dowiedzieć, w jaki sposób ćwiczyć angielski ze swoim dzieckiem. Dzisiaj zajmiemy się ubraniami.
Czy znasz…?
Z angielskim za pan brat od najmłodszych lat.
English for babies – na dobry początek
Jak wprowadzać nowe słowa maluchowi?
Jak wprowadzać słowa maluchowi? Kręgi tematyczne
Zakres tematyczny: ubrania
Proponowane słownictwo:
shoes, jeans, t-shirt, blouse, cap, pants, dress (dla dziewczynek)
Dodatkowe słownictwo dla rodzica:
coat, costume, gloves, jacket, hat, pyjamas, skirt, socks, suit, trousers, trainers, underwear
gloves, scarf, cap,
swimming costume.
Proponowane pomoce:
- ubrania z szafy Twojego dziecka,
- ubrania dla lalek oraz lalki do przebierania,
- lalki-wycinanki do ubierania,
- karty obrazkowe.
Piosenki:
Put on your shoes
This is the way we get dressed
Let’s get dressed
Rymowanki:
My T-shirt is blue and my hat is pink
Tell me, what do you think?
My trousers are yellow my socks are green
Tell me, what do you think?
My jacket is purple my shoes are white
Tell me, what do you think?
My gloves are brown my scarf is black
Tell me, what do you think?
Do you like the clothes I’m wearing
Do you think they’re good or bad?
Do you like the clothes I’m wearing?
Or do you think I just look mad!
Zabawy:
- Wyciągnijcie ulubione ubrania z szafy. Nazwij je po angielsku. Zachęć malucha do powtórzenia słów.
- Pokazuj dziecko ubranie. Zadaj pytanie: What’s that? Jeśli dziecko milczy, odpowiadaj za nie: It’s a dress. They’re shoes.
- Podobne zadanie możecie wykonać za pomocą kart obrazkowych. Inne zabawy z wykorzystaniem wydrukowanych ilustracji znajdziecie tutaj.
- Wydrukuj specjalne lalki-wycinanki do ubierania. Przykładowe propozycje znajdziesz na stronie miastodzieci.pl Daj dziecku czas na wycinanie. A może wspólnie przygotujcie materiały, przy okazji nazywając ubrania po polsku i po angielsku? Pokolorujcie je. Nie zapomnijcie opisać ich kolorów po angielsku. Na przykład:
- What is it?
- It’s a blouse.
- What colour is it?
- It’s red
- Cool! It’s a red blouse.
- Następnie ubierzcie laleczki, wymyślcie dla nich imiona i jeszcze raz opowiedzcie o tym, jak wyglądają: His name’s Tom. He’s got a red cap and blue jeans. His shoes are brown.
- Przygotuj duże pudełko, papierowa rurkę lub nieprzezroczysta reklamówkę. Schowaj do niego ubranie (lub kilka). Zadaniem dziecka jest wyciąganie kolejnych ubrań oraz zakładanie ich na siebie. Zachęć dziecko słowami:
- Put the cap on your head.
- Put t-shirt on you.
- Put the shoes on your feet.
- Tie the shoes.
- Następnie zapytaj:
- What’s is it? (Wskazując na założone ubranie)
- What have you got on your head?
- What have you got on your feet?
- Jeśli dziecko nie odpowiada, zrób to za niego.Następnie powtórz pytanie i oczekuj na reakcje dziecka. Pamiętaj, żeby pochwalić malucha!.
- Przygotuj lalkę oraz kilka ubranek dla niej. Jeżeli masz chłopca, spróbuj pożyczyć taką zabawkę na kilka dni. Waszym zadaniem jest ubieranie lalki i opowiadanie, co ma na sobie. Możesz pochować ubranka po całym domu, aby urozmaicić zabawę. Wówczas zagrajcie w ciepło-zimno.
- Ułóżcie z klocków ubrania. Nazwijcie je.
- Przeczytaj dziecku rymowankę. Pomóż dziecku zrozumieć jej treść za pomocą kart obrazkowych.
- Pokazuj maluchowi obrazek z ubraniem w taki sposób, aby większość była zasłonięta. Pozwól mu zgadywać, co przedstawia ilustracja. Wykorzystaj również pomysły na zabawy z kartami obrazkowymi.
- Wpisz w wyszukiwarce youtube clothes for kids lub podobną frazę. Obejrzyjcie filmiki, które Wam się spodobają.
- Na dużym arkuszu papieru narysuj (lub naklej) różne symbole pogody (słońce, chmurę, śnieżynkę, słońce z chmurką). Zachęć dziecko, aby dorysowało ubrania adekwatne do pogody: Draw the clothes, please. Następnie porozmawiajcie o Waszym obrazku:
– What’s the weather like? (wskaż na symbol pogody)
-The sun is shining.
-How do you dress? (wskaż na ubrania)
– A t-shirt and pants.
Przykładowe mini dialogi:
-What is it?
-It’s a t-shirt.
-What colour is the t-shirt?
-It’s blue.
-What are they?
-They’re pants.
-What colour are they?
-Pants are brown.
Zabawy z pacynką:
Hello, today we talk about clothes. Show me your t-shirt, please (pacynka zachęca do pokazania na bluzkę). Thank you very much. Show me pants, please. (czekamy, aż dziecko pokaże spodenki) Show me red blouse, please. (pomagamy odszukać czerwoną bluzę) Thanks. Where are your trousers? (szukamy spodni) Show me your shoes, please. (czekamy, aż dziecko pokaże buty). What’s that? (pokazujemy na czapkę. Jeśli dziecko nie odpowiada, pomagamy) It’s a… It’s a cap! What’s that? (pokazujemy na koszulkę. Czekamy na odpowiedź malucha, ewentualnie podpowiadamy) It’s a t-shirt. What colour is it? The t-shirt is red. (w ten sposób możemy pytać o różne ubrania) What are they? (pokazujemy na buty) They’re shoes. Excellent!
I najważniejsze:
Pamiętaj, że uśmiech jest najlepszym przewodnikiem w relacjach z Twoim maluchem.
Czytaj także:
English for babies: części ciała
English for babies: witanie i żegnanie
Pacynka -przyjaciel i przewodnik malucha w świecie języka angielskiego